muskelømhed

Vores moderne livstil er på en og den samme måde behagelig og stressfuld. Vi har alle mulige ting og sager til at lette hverdagen. Bløde sofaer, gode senge, hurtige biler, smart tøj etc. Vi har også lært hvor vigtigt der er at træne kroppen og hjertet, så vi kan have et sundt og aktivt liv.

Men samtidig skaber vores livsstil også enormt pres. Vi stresser os især på arbejdspladsen. For de meste er det ikke fysisk, men psykisk og mental stress. Vi skal hele tiden gøre noget for at holde karrieren i sving. Vi skal dygtiggøre os, videreuddanne os, og tid finder vi os i konkurrencesituationer, hvor vi skal slås om vores plads i hierarkiet på jobbet.

Derfor er det vigtigt at vi holder os i form, både fysisk og mentalt. Og det gør vi. Vi træner, og vi træner hårdt.

Træning former dine muskler men kan også gøre dem stive og hårde og ømme. Heldigvis findes der et simpelt redskab der vil hjælpe dig med at holde musklerne i god form: en foam roller.

En lille rulle er den bedste hjemme-massør

Men en foam roller kan du selv massere dine muskler. Træning vil gøre meget godt for dine muskler. Træning skal suppleres med andre aktiviteter som udstrækning og massage. Men medmindre du er en super sportsstjerne, vil du næppe have en massør til rådighed hver gang du kunne brug en.

Men det kan du faktisk, alligevel. Køb dig bare en foam roller for få penge. Det er en rulle af mellemhårdt skum som kommer i mange farver, størrelser og udformninger. En foam roller er et udmærket massageredskab.

En foam roller er meget alsidig. Du kan bruge den på de fleste af kroppens muskler: ben, ryg, arme, og endda maven. Du ruller dine ømme muskler hen over foam rolleren, frem og tilbage. Du styrer selv hvor meget tryk der skal være på, fx ved at bruge din kropsvægt.

Massage rydder op i muskelvævet

Jo mere intensiv du træner, jo flere små skader vil dine muskler blive udsat for. Det er helt uundgåeligt. Når du har ømme muskler efter en tur i fitness centeret, så er det fordi du har sprængt nogle muskelfibre. Det er sådan set intet større problem, og en naturlig følge af styrketræning. Disse overrevne muskelfibre vil reparere sig selv, og vil også blive stærkere efter reparationen. Men indtil de er repareret, er de ømme.

Træning vil også berige muskelvævet med mælkesyre. Ved at massere musklerne med en foam roller sætter du gang i reparationsprocessen. Ømheden forsvinder, og dine muskler bliver smidige. Det kræver kun et par minutter om dagen, men effekten er enorm.

At løbe er den mest naturlige form for træning

Vores kroppe er bygget til distanceløb. Det er sket igennem flere millioner års evolution. Et moderne, stillesiddende livsstil er ligefrem gift for kroppen og musklerne. Løbetræning er for os den mest naturlige form for træning. Det er hvad kroppen ønsker og er konstrueret til.

Det er naturligvis altid bedste at tage en løbetur ude i naturen. Men det er urealistisk at forvente at du kan det så meget som kroppen har brug for.

Et løbebånd er det perfekte træningsredskab der gør det muligt for dig at løbe når som helst du ønsker.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *